Heve bilkjøp hos forhandler: Slik får du pengene tilbake

Hvis bilen du kjøpte viser seg å ha alvorlige feil, kan du ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Reglene er styrket de siste årene, og gjør det langt enklere å stå på kravet sitt overfor forhandleren.

Sist oppdatert: 30. november 2025

overlay

RETTHJELP: Bilforsikringen dekker ofte mesteparten av advokatkostnadene hvis saken ender i tvist. Dette gjør det tryggere å stå på kravet om heving.

Har du kjøpt en bil som skulle være drømmen din, men som viser seg å ha feil etter feil? Står bilen mer på verksted enn på veien? Du er faktisk ikke tvunget til å sitte igjen med en mangelfull bil. Mange tror at det er komplisert å heve bilkjøp hos forhandler, men sannheten er at du har sterke rettigheter — enten du har kjøpt en nybil eller bruktbil.

Kortversjonen

  • Du kan heve bilkjøp hos forhandler når mangelen ikke er uvesentlig, og forventningene varierer etter bilens alder – alt fra motorfeil til gjentatte elektriske problemer kan gi grunnlag for heving.
  • Lovendringene fra 2024 gir deg sterkere vern: forhandleren har bevisbyrden i to år, får bare ett forsøk på å rette feilen og kan ikke bruke generelle forbehold for å fraskrive seg ansvar.
  • For å lykkes med heving bør du dokumentere feilen tidlig, reklamere skriftlig og følge riktige frister – og husk at bilforsikringen ofte dekker store deler av advokatkostnadene hvis saken blir en tvist.

Når kan du heve bilkjøp hos forhandler?

Type bilEksempel på ikke-uvesentlig mangelEksempel på mulig uvesentlig mangel
NybilGjentatte elektriske feil, motorproblemer, bil solgt som “ny” men tidligere registrertLiten lakkripe, mindre kosmetisk skade
Bruktbil (3-5 år)Motorhavari pga. skjult feil, alvorlige rustskader ikke opplyst om, bil bruker dobbelt så mye drivstoff som oppgittNormal slitasje på seter, mindre bulker
Bruktbil (eldre)Alvorlige sikkerhetskritiske feil, skjulte kollisjonsskader, feil som gjør bilen ubrukeligEstetiske skader forenlig med alder og kjørelengde

Du kan kreve å heve bilkjøpet hvis bilen har en mangel som ikke er “uvesentlig”. Dette er et mildere krav enn ved privatkjøp, der mangelen må være “vesentlig”. Forskjellen kan høres liten ut, men den har stor betydning i praksis. Forbrukerkjøpsloven gir deg sterkere beskyttelse når du handler av en profesjonell aktør enn når du kjøper fra en privatperson.

Typiske eksempler på mangler som kan gi grunnlag for heving inkluderer:

  • Motorhavari eller alvorlige mekaniske feil: underliggende problemer ved kjøpet forårsaker grove feil
  • Gjentagende defekter: lar seg ikke utbedre selv, etter flere forsøk
  • Avvik fra avtalt: bilen mangler utstyr som var lovet, eller er feil modell
  • Elektriske problemer: gjelder spesielt for elbiler, for eksempel gjentatte problemer med batteri
  • Rust eller skader: forhandler opplyste ikke om dem før kjøpet

Bilen regnes som mangelfull hvis den ikke samsvarer med det som ble avtalt, opplyst eller med rimelighet kunne forventes. Det kan være tekniske feil som var til stede ved overtakelsen, uriktige opplysninger fra forhandler, eller skjulte feil du ikke ble informert om. Forventningene til en nybil er naturlig nok høyere enn til en eldre bruktbil.

Lovendringer fra 2024 gjør det å lettere å heve bilkjøp hos forhandler

OmrådeFør 2024Etter 2024
Bevisbyrdeperiode6 måneder2 år
Utbedringsforsøk2 forsøk1 forsøk (hovedregel)
Bevisbyrde ved hevingKjøper må bevise “vesentlig”Forhandler må bevise “uvesentlig”
Generelle forbeholdTillatt (“som den er”)Forbudt
Returkostnader ved hevingKunne diskuteresForhandlers ansvar

Fra 1. januar 2024 trådte det i kraft flere viktige endringer i forbrukerkjøpsloven. Endringene gjør det betydelig enklere å heve bilkjøp fra forhandler. Bakgrunnen var et EU-direktiv fra 2019. NAF har jobbet hardt for å få gjennomslag for endringer som styrker forbrukerens posisjon.

Den første store endringen gjelder bevisbyrdeperioden. Feil som oppdages innen to år etter kjøpet skal nå antas å ha vært der ved overtakelsen. Dette var tidligere bare seks måneder, noe som gjorde det vanskelig å klage på feil som viste seg senere. Nå slipper du å bevise når feilen oppsto. Det er forhandlerens ansvar å dokumentere at mangelen ikke var til stede ved salget.

Andre endringer i loven:

  • Kun ett utbedringsforsøk: Forhandler får bare én sjanse til å fikse feilen, ikke to (med mindre det er rimelig grunn til flere forsøk)
  • Snudd bevisbyrde ved heving: Bilselger må bevise at mangelen er uvesentlig, ikke du som må bevise at den er vesentlig
  • Forbud mot generelle forbehold: Forbehold som “selges som den er” er ikke lenger gyldig for å fraskrive seg ansvar
  • Forhandler dekker returkostnader: Hvis kjøpet heves, er det forhandler som skal dekke kostnadene ved å frakte bilen tilbake

Disse endringene reduserer både tiden og kostnadene ved å håndtere reklamasjonssaker. For deg som forbruker betyr det at du står mye sterkere i en tvist enn før. Forhandlerne kan ikke lenger skjule seg bak generelle forbehold, og du får raskere avklaring når noe er galt.

Slik krever du heving av bilkjøp hos forhandler, steg for steg

Første steget er å dokumentere mangelen grundig så snart du oppdager den. Ta bilder, ta vare på all korrespondanse og få verkstedsrapporter som bekrefter problemet. God dokumentasjon er viktig hvis det blir tvist senere. Du bør også notere datoer for når du oppdaget feilen og hvordan den påvirker bilens bruk.

Send deretter en skriftlig reklamasjon til forhandleren. Reklamasjonen må være tydelig på hva som er galt. Du må også skrive at du krever heving og gi bilforhandleren en rimelig frist til å svare. Bruk e-post eller brev slik at du har skriftlig bevis. Hvis bilen har vært inne til reparasjon flere ganger uten at problemet er løst, så bør du nevne dette.

  • Gi forhandler én sjanse til å rette mangelen innen rimelig tid
  • Sett en klar frist for når utbedringen skal være ferdig, typisk 2-3 uker
  • Vurder om utbedring i det hele tatt er aktuelt, ettersom kan du avvise reparasjonsforsøk ved svært alvorlige mangler

Hvis forhandler ikke klarer å rette mangelen eller hvis reparasjonen tar urimelig lang tid, så sender du en formell hevingserklæring. I denne erklæringen krever du heving av bilkjøpet og begrunner hvorfor mangelen ikke er uvesentlig. Viser problemet seg gjentatte ganger? Påvirker det bilens sikkerhet eller brukbarhet vesentlig? Alle disse momentene taler for oppheving.

Reklamasjonsfrister som du må forholde deg til

Du har fem års reklamasjonsrett når du kjøper bil fra forhandler. Det gjelder både ved kjøp av nybil og bruktbil. Den femårige fristen regnes fra overtakelsestidspunktet, altså når du hentet bilen. Men det er ikke nok å være innenfor den absolutte fristen. Du må også reklamere innen “rimelig tid” etter at du oppdaget mangelen.

Rimelig tid er aldri kortere enn to måneder etter forbrukerkjøpsloven. I praksis bør du likevel reklamere så raskt som mulig, helst innen noen få uker. Venter du tre måneder eller mer uten god grunn, så risikerer du å miste reklamasjonsretten. God grunn kan for eksempel være at du ventet på en verkstedsrapport eller faglig vurdering av problemet.

Hva kan du kreve når bilkjøpet heves?

Du får full refusjon av kjøpesummen ved heving av bilkjøp. Det spiller ingen rolle at bilen har sunket i verdi mens du har eid den — du får tilbake det du betalte. I tillegg har du krav på forsinkelsesrenter av kjøpesummen. Rentene beregnes fra det tidspunktet du sendte reklamasjon eller fra du betalte kjøpesummen hvis forhandler krever nyttefradrag.

Forhandler kan kreve et rimelig vederlag for den nytten du har hatt av bilen. Nyttefradraget beregnes ofte ut fra en sum per kjørte kilometer, vanligvis mellom 1 kr og 2 kr. Hvor stort vederlaget blir, avhenger av hvilken nytte du faktisk har hatt. Har bilen jevnlig vært på verksted og voldt deg mye problemer, vil nyttefradraget være lavere. Enkelte ganger kan forhandler velge å ikke kreve nyttefradrag i det hele tatt.

Du har også krav på erstatning for dokumenterte utgifter som følge av mangelen:

  • Tapt arbeidsinntekt: hvis mangelen medførte tap av inntekt
  • Transportkostnader: ekstra utgifter til transport mens bilen var defekt
  • Verkstedkostnader: som du selv har dekket i forbindelse med mangelen
  • Takst- og dokumentasjonsutgifter: utgifter for å dokumentere mangelen

La oss si at du kjøpte en bil for 250 000 kr den 5. mars 2024. Du kjørte bilen 15 000 km før du reklamerte i november 2024. Heving skjer i februar 2025. Forhandleren krever nyttefradrag på 1,50 kr per km, noe som utgjør 22 500 kr. Du får da tilbake 227 500 kr, pluss forsinkelsesrenter fra november 2024.

Hvis forhandler avviser krav om heving av bilkjøp

Noen forhandlere nekter å godta krav om heving, selv når vilkårene åpenbart er oppfylt. Du har heldigvis flere muligheter hvis forhandler ikke vil samarbeide. Det ene alternativet er Forbrukarklageutvalget som kan behandle tvister mellom forbrukere og næringsdrivende. Utvalget kan avgi bindende uttalelser som begge parter må forholde seg til.

En annen mulighet er å gå via forliksrådet. Her kan saken behandles gjennom megling, og forliksrådet kan i visse tilfeller også avsi dom. Denne løsningen er mye rimeligere enn tingrett. Men løses ikke saken i forliksrådet, så kan den likevel bringes videre til tingretten.

Alternativ tre er å få hjelp av biladvokat til reklamasjonskrav, mekling eller for å forfølge kravet rettslig i tingretten. Det er vanlig å stille med advokat i tingretten siden motparten sannsynligvis vil gjøre det. Tingretten er det dyreste alternativet, men heldigvis kan bilforsikringen dekke mesteparten av utgiftene.

Bilforsikringen dekker store deler av advokatkostnadene

Det mange ikke vet er at vanlig bilforsikring inneholder rettshjelpsdekning. Forsikringen kan dekke inntil 100 000 kr i advokatkostnader ved tvist om bilkjøpet. Det gjelder så lenge bilen var forsikret da tvisten oppstod. Du må betale en fast egenandel på f.eks. 4000 kr, deretter dekker forsikringen 80 % av utgiftene. 

Følgende kriterier må være oppfylt for å bruke rettshjelpdekningen:

  • Dokumentert tvist: Det vil si at krav er fremsatt og motsatt seg av den andre parten
  • Bilen er forsikret: Den må ha vært forsikret allerede ved tvistens oppstart (kjøper) eller salgstidspunktet (selger)
  • Økonomisk interesse: Saken må ha en økonomisk konsekvens, vanligvis kjøpesummen
  • Meldefrist overholdt: Noen selskaper har frist for å melde inn tvisten
  • Fritt advokatvalg: Du velger selv hvilken advokat du vil bruke

Advokaten din kan ta kontakt med forsikringsselskapet og hjelpe deg med å søke dekning, slik at du trenger ikke bekymre deg for papirarbeidet. Dermed blir det mye enklere å få juridisk hjelp til bilsaken din.

Konklusjon: Få hjelp til å heve bilkjøp hos forhandler

Du har sterke rettigheter, og lovendringene fra 2024 har gjort det enda enklere å heve bilkjøp hos forhandler. Føler du deg likevel usikker på om mangelen er alvorlig nok til heving eller om forhandleren håndterer saken riktig? Da bør du kontakte en advokat for å få veiledning — husk at bilforsikringen din sannsynligvis dekker det meste av utgiftene.

Vi tilbyr gratis vurdering av saken din her hos Saga Advokatfirma. I tillegg sjekker vi også om bilforsikringen dekker deler av utgiftene dine. Send oss gjerne bilsaken din, så tar vi en kostnadsfri og uforpliktende titt på den.