Hvordan klage på Tesla: Slik får du gjennomslag

Tesla topper klagestatistikken i Norge, og mange opplever alt fra batteriproblemer til programvarefeil. Heldigvis har du sterke rettigheter – og riktig fremgangsmåte øker sjansen for å få gjennomslag.

Sist oppdatert: 25. november 2025

overlay

REKLAMASJON: Mange Tesla-eiere opplever alt fra batteriproblemer til feil i programvare og ladefunksjon. Riktig dokumentasjon og rask klage øker sjansen for å få gjennomslag.

Har du kjøpt en Tesla og oppdaget problemer med bilen? Du er langt fra alene. Mange bileiere lurer på hvordan de skal klage på Tesla når elbilen ikke fungerer som den skal. Dette bilmerket topper faktisk klagestatistikken i Norge, noe som gjør det ekstra viktig å kjenne rettighetene dine. Vi guider deg gjennom alt du trenger å vite for å få gjennomslag med klagen din.

Kortversjonen

  • Tesla-eiere opplever ofte problemer som redusert rekkevidde, batterisvikt og programvarefeil, men forbrukerkjøpsloven gir deg fem års reklamasjonsrett og enda sterkere vern etter lovendringene i 2024.
  • Ved feil må du reklamere raskt, dokumentere grundig og sende skriftlig klage – og innen de to første årene er det Tesla som må bevise at feilen ikke var der fra start.
  • Hvis Tesla ikke svarer eller avviser kravet ditt, kan du bruke Forbrukerrådet, Forbrukerklageutvalget eller søke hjelp fra advokat – ofte dekket av bilforsikringen din.

Derfor topper Tesla klagelistene i Norge

Tesla har vært blant de mest solgte bilene i Norge de siste årene. Det er derfor naturlig at merket også havner høyt på klagestatistikken. Forbrukerrådet registrerte over 300 klagesaker på kun Tesla. Når så mange biler selges, vil det alltid være noen som opplever problemer. Men det handler ikke bare om volum. Mange opplever reelle utfordringer med bilene sine.

De vanligste klagene handler om flere forhold. Batteriproblemer står øverst på listen med redusert rekkevidde og tap av batterikapasitet over tid. Mange opplever også at den faktiske rekkevidden er lavere enn det Tesla oppga ved salget. Andre klager på ladeutfordringer der bilen lader saktere enn forventet eller ikke lader i det hele tatt.

Vanlige problemer:

  • Batterikapasitet som synker raskere enn det 70 %-garantien skulle tilsi
  • Rekkevidde som ikke stemmer overens med det som ble lovet ved kjøp
  • Elektriske funksjoner som svikter, inkludert problemer med skjermer og autopilot
  • Lakkeringsproblemer og rust som ikke burde oppstå på nyere biler
  • Programvare og apper som ikke fungerer som de skal

Mange av problemene løses heldigvis når du reklamerer. Du har dessuten fått enda sterkere rettigheter siden 2024 ved forhandlerkjøp, takket være endringer i forbrukerkjøpsloven. Det gjør det enklere å få gjennomslag når Tesla eller forhandleren prøver å avvise klagen din.

Dine rettigheter og muligheter til å klage på Tesla som er kjøpt hos forhandler

Forbrukerkjøpsloven gjelder når du kjøper Tesla fra forhandler. Det betyr at du har hele 5 års reklamasjonsfrist fra du overtok bilen. Det er vesentlig bedre enn hvis du hadde kjøpt bilen privat. Men du må forholde deg til to typer frister når du skal reklamere. Den relative fristen krever at du reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget problemet. 

Det betyr i praksis at du bør gi beskjed så fort som mulig, helst innen to måneder. Venter du for lenge, risikerer du å miste rettighetene dine selv om det ikke har gått fem år. Den absolutte fristen på fem år betyr at du ikke kan reklamere på problemer som viser seg senere enn fem år etter kjøpet.

Lovendringene fra 2024 har gitt deg flere fordeler:

  • Forhandleren har bevisbyrden i hele to år i stedet for bare seks måneder som før
  • Tesla kan ikke lenger selge biler “som den er” for å slippe unna ansvaret
  • Forhandleren får kun ett forsøk på å rette samme mangel, ikke to som tidligere
  • Apper og programvare i bilen skal fungere i minimum fem år

Det viktigste med lovendringen er dette med bevisbyrde, det vil si hvem som må bevise at feilen var tilstede da kjøpet fant sted. Tidligere var det du som måtte bevise at mangelen fantes fra starten. 

Oppdager du en feil innen de første to årene, ligger bevisbyrden hos forhandleren. Det gjør det mye enklere å få gjennomslag. Tesla har dessuten garantier som kan gi deg enda bedre dekning. Nybilgarantien varer i fem år eller 100 000 km, mens batteri- og drivenhetsgarantien strekker seg over åtte år eller 240 000 km.

Slik sender du inn klage på Tesla, steg for steg

Du må handle raskt hvis du oppdager et problem og vil reklamere på Tesla. Dokumentasjon er viktig for å lykkes med reklamasjonen. Ta bilder og videoer som tydelig viser problemet, og skriv ned en detaljert beskrivelse av hva som er galt. Noter gjerne tidspunktet da feilen oppstod og under hvilke forhold. Jo bedre dokumentasjon du har, desto vanskeligere blir det for Tesla å avvise klagen.

Neste steg er å ta kontakt med Tesla umiddelbart. Du kan bruke Tesla-appen, ringe kundeservice eller oppsøke nærmeste servicesenter. Men ikke nøy deg med muntlig kontakt. Det aller viktigste er at du sender en skriftlig reklamasjon via e-post eller SMS. Du bør også lagre all korrespondanse du har med Tesla. Ellers kan det fort bli ord mot ord.

Din skriftlige reklamasjon bør inneholde:

  • Tydelig beskrivelse av problemet eller mangelen du har oppdaget
  • Informasjon om bilen (modell, registreringsnummer, kjøpsdato)
  • Hva du krever at Tesla skal gjøre (rette feilen, gi prisavslag, etc.)
  • En konkret frist for når du forventer svar, typisk 7 til 14 dager
  • Vedlegg som dokumenterer problemet (bilder, verkstedsrapporter)

Mange mister rettighetene sine fordi de venter for lenge med å reklamere. Tesla har tidligere hatt utfordringer med å svare på henvendelser, og mange kunder forteller om lang ventetid. Derfor er det viktig at du setter en tydelig frist. Hvis Tesla ikke svarer innen fristen, bør du følge opp med en ny henvendelse der du gjør det klart at du vil ta saken videre hvis de ikke tar ansvar.

Slik kan du klage på Tesla hvis du kjøpte bilen privat

Det er kjøpsloven som regulerer dine rettigheter hvis du kjøper en elbil fra en privatperson. Da har du kun to års reklamasjonsfrist i stedet for fem år. Dette er én av de største forskjellene mellom å kjøpe fra forhandler og privat. Men det stilles også høyere krav til hva som regnes som en mangel.

Bilen må være i vesentlig dårligere stand enn det du med rimelighet kunne forvente. Terskelen for å reklamere er altså høyere enn ved forhandlerkjøp. Samtidig kan selgeren ta forbehold om at bilen selges “som den er”. Dette forbeholdet fritar ikke selgeren for alt ansvar, men det gjør det vanskeligere for deg å klage. Du kan likevel reklamere hvis selgeren har gitt deg feilopplysninger om bilen eller bevisst har holdt tilbake viktig informasjon.

Våre beste råd for å klage på Tesla hvis den ble kjøpt av privatperson:

  • Be alltid om tilstandsrapport fra NAF, Viking eller autorisert verksted før du kjøper
  • Gjennomfør en batterihelsetest på eldre elbiler, spesielt når garantien har gått ut
  • Skriv en grundig kontrakt der alt dere er blitt enige om står skriftlig
  • Ta vare på kopi av annonsen og all kommunikasjon med selger
  • Still kritiske spørsmål om bilens historikk og eventuelle problemer

La oss si at du kjøpte en brukt Tesla Model 3 fra en privatperson for 250 000 kr. Selgeren oppga at batteriet hadde 95 % kapasitet, men etter kjøpet viser det seg at den reelle kapasiteten er på 75 %. I et slikt tilfelle har du rett til å reklamere selv om bilen ble solgt “som den er”. Selgeren ga deg bevisst feil informasjon, og det kan du kreve erstatning for.

Hvilke krav kan du fremme ved mangler?

KravNår det er aktueltHva du får
RettingFørste alternativ ved enhver mangelTesla fikser problemet kostnadsfritt
OmleveringHvis retting ikke fungerer eller tar for lang tidDu får en erstatningsbil eller bytter til annen Tesla
PrisavslagNår retting mislykkes eller er for mye bryderiDu får deler av kjøpesummen tilbake
HevingMangelen ikke er uvesentligDu leverer bilen tilbake og får pengene dine
ErstatningDu har hatt økonomisk tap på grunn av mangelenDekker utgifter du har hatt som følge av feilen

Du har flere muligheter for hva du kan kreve av selgeren hvis du oppdager at elbilen har feil eller mangler. Valget avhenger av hvor alvorlig mangelen er og om Tesla klarer å rette den. Loven gir deg faktisk fem ulike krav som du kan fremme.

Retting er det første kravet du normalt fremmer. Tesla har rett til å forsøke å fikse problemet, men forhandleren får kun ett forsøk på samme mangel etter lovendringen i 2024. Tidligere kunne de prøve to ganger. Hvis feilen kommer tilbake etter at Tesla har forsøkt å rette den, kan du kreve prisavslag eller heving i stedet.

Prisavslag beregnes ut fra hvor mye bilens verdi er redusert på grunn av mangelen. La oss si at bilen din er verdt 400 000 kr uten mangelen, men bare 340 000 kr med mangelen. Da kan du kreve 60 000 kr i prisavslag. Det er ofte en god løsning når feilen ikke er så alvorlig at du ønsker å levere bilen tilbake.

Heving er den mest drastiske løsningen og innebærer at du leverer bilen tilbake og får pengene dine. For å heve kjøpet må mangelen ikke være uvesentlig hvis du kjøpte fra forhandler. Denne formuleringen gjør det enklere å heve enn tidligere. Men ved privatkjøp er terskelen høyere – da må mangelen være vesentlig.

Hvis Tesla avviser ditt reklamasjonskrav

Hva gjør du hvis Tesla ikke vil ta ansvar for mangelen? Vel, du har heldigvis flere muligheter for å få hjelp. Tesla har tidligere fått kritikk for dårlig kundeservice og for å møte sent eller ikke møte i klagesaker. I 2021 fikk de faktisk en uteblivelsesdom i Oslo Forliksråd der de ble dømt til å betale 136 000 kr i prisavslag til hver av saksøkerne.

Forbrukerrådet er din første instans for gratis hjelp. De kan veilede deg om rettighetene dine og hjelpe deg med å formulere kravet ditt bedre. Ring dem eller bruk hjelpeverktøyene på deres nettsider. Hvis du fortsatt ikke kommer videre med Tesla, kan du sende saken til Forbrukerklageutvalget. De behandler klagesaker mellom forbrukere og næringsdrivende. Selv om vedtakene deres er rådgivende, følger de fleste selskaper dem.

Andre alternativer hvis Tesla ikke vil samarbeide:

  • Ta kontakt med en advokat som spesialiserer seg på bilsaker
  • Sjekk om bilforsikringen din dekker advokatkostnader (de fleste gjør det)
  • Ta ut forliksklage ved forliksrådet hvis andre veier ikke fører frem
  • Vurder å stevne Tesla for tingretten i mer alvorlige saker

Mange vet ikke at bilforsikringen ofte dekker det meste av advokatutgiftene. Vanligvis har du en egenandel på rundt 4000 kr, så dekker forsikringen 80 % av resten til opptil 100 000 kr. Det betyr at du kan få profesjonell hjelp, uten å risikere å tape store summer. Sjekk forsikringsvilkårene dine eller spør forsikringsselskapet direkte om du har rettshjelpsdekning.

Slik får du gjennomslag når du skal reklamere på Tesla

Det trenger ikke være vanskelig å klage på Tesla hvis du gjør det riktig helt fra starten. De tre viktigste tingene for å lykkes er grundig dokumentasjon, rask handling og kjennskap til dine rettigheter. Altfor mange mister kravet sitt fordi de venter for lenge eller ikke klarer å bevise at mangelen fantes ved kjøpet.Ta gjerne kontakt med Saga Advokatfirma for å få en gratis vurdering av saken din. Vi sjekker også om bilforsikringen din dekker deler av utgiftene, slik at du kan få den hjelpen du trenger uten økonomisk bekymring. Ikke la Tesla avvise reklamasjonskravet ditt uten kamp. Du har loven på din side.