Hvordan unngå bomkjøp når du skal kjøpe bil: Stor guide
Å kjøpe bruktbil trenger ikke være et sjansespill hvis du vet hva du skal se etter før du skriver under. Med noen enkle grep kan du redusere risikoen for bomkjøp kraftig og spare deg for dyre overraskelser.
Sist oppdatert: 28. november 2025


KONTRAKT: En detaljert kjøpekontrakt med alle opplysninger om feil, utstyr og avtaler gir deg et helt annet vern hvis noe går galt. Unngå uklare formuleringer som kan tolkes i selgers favør.
Har du funnet drømmebilen på Finn.no, men du er urolig for at noe kan være galt? Kanskje prisen virker for god til å være sann eller selger er litt vag når du stiller spørsmål? Heldigvis kan du unngå eller redusere risikoen for unngå bomkjøp av bil ved å ta noen enkle grap. En bruktbil kan nemlig fort bli en kostbar affære hvis du ikke vet hva du skal se etter.
Gjør grundig research før du starter biljakten
Du må vite nøyaktig hva du ser etter før du begynner å scrolle gjennom annonser. Skal bilen brukes til daglig pendling i byen? Eller trenger du plass til campingutstyr og hengerfeste til båten? Lag en liste hvor du skiller klart mellom absolutte krav og ting som bare er hyggelig å ha. Da holder du deg fokusert når selger begynner å snakke om “alt det fantastiske ekstrautstyret”.
Du må grave litt dypere når du har funnet ut av merke og modell. Vi anbefaler at du googler kombinasjoner som “Tesla Model 3 problemer” eller “VW ID.4 kjente feil” for å finne ut hva andre eiere sliter med. Brukerforumer som elbilforum.no inneholder masse informasjon der folk deler sine ærlige erfaringer.
I tillegg bør du beregne alle kostnader som bilen vil medføre:
- Forsikring: Sjekk priser hos flere selskaper før du kjøper ettersom de varierer enormt
- Drivstoffkostnader eller strøm: Eldre bensinbiler kan være billige å kjøpe, men dyre å kjøre
- Service og vedlikehold: Nye elbiler har lavere vedlikeholdskostnader enn fossile biler
- Bompenger: Elbiler har fortsatt gode fordeler her
Ha finansieringsbevis klart før du møter selger. Det viser at du er seriøs, og du unngår å bli forelsket i en bil du egentlig ikke har råd til. Eldre biler krever forøvrig også en betydelig buffer til uventede reparasjoner. Du bør regne med 10 000–20 000 kr ekstra det første året hvis bilen er over ti år gammel.
Ta en grundig inspeksjon av bruktbilen for å unngå bomkjøp
| Hva skal sjekkes | Hva ser du etter | Røde flagg |
| Bremsesystem | Jevn bremsing, ingen risting | Bilen trekker til siden, risting i rattet, skurende lyd |
| Hjuloppheng | Myke fjæringer, ingen lyder | Klakking, banking, bilen “hopper” på ujevn vei |
| Motor/drivlinje | Jevn akselerasjon, stille drift | Malende lyder, vibrasjoner, hesitasjon ved gassing |
| Elektriske systemer | Alt fungerer som det skal | Noen funksjoner virker ikke, advarsellys på dashbordet |
Prøvekjøringen er ditt viktigste verktøy for å opdage problemer. Du må teste bilen på flere typer veier — både i byen, på motorvei og gjerne på dårlig vei hvis mulig. Aldri kjøp en bil du bare har sett på bilder, uansett hvor troverdige selger virker over telefonen.
Begynn med å sjekke bilen grundig før dere setter dere inn. Se etter rust, spesielt i hjulbuer og under bilen hvis du kommer til. Bulker og riper forteller deg hvor godt bilen er tatt vare på. Lakken skal være jevn og ha samme farge overalt. Ulike fargenyanser kan tyde på reparerte skader som selger ikke har fortalt om.
Lytt nøye etter rare lyder under prøvekjøringen:
- Klakking eller banking på ujevnt underlag: kan bety slark i hjuloppheng som fort koster 15 000–25 000 kr å reparere
- Malende lyder: ofte tegn på utslitte lager i hjuloppheng eller drivverk
- Bilen trekker kraftig til én side: vanligvis feil ved forstilling eller bremsesystem
- Vibrasjoner i rattet ved høy hastighet: kan skyldes ubalanserte hjul eller skader på drivverk
Test alle elektriske funksjoner godt. Klimaanlegg, varme i setene, speil, lys, vindusvisker, parkeringssensorer, ryggekamera – alt skal fungere perfekt. Moderne biler er fullpakket med elektronikk, og reparasjoner kan bli veldig dyre. Et defekt cruisekontrollsystem eller filskiftassistent kan fort koste 8000–12 000 kr å fikse.
Ekstra sjekkliste når du skal kjøpe brukt elbil
Batteriet er den desidert dyreste komponenten i en elbil, og et batteri på et uheldig tidspunkt kan koste opptil 300 000 kr å skifte. Du må derfor være ekstra nøye når du vurderer en brukt elbil. Be alltid om dokumentasjon på batteriets tilstand, enten i form av en batterihelsetest fra verksted eller NAF.
Spør selger direkte om ladevaner. Har de toppladet bilen til 100 % hver dag og latt den stå fulladet? Det sliter mer på batteriet enn om de har ladet til 80 % for daglig bruk. Hyppig hurtiglading kan også bidra til raskere degradering, selv om moderne elbiler tåler dette bedre enn tidligere modeller.
Batteriet kommer heldigvis med lang garanti hos de fleste bilprodusenter. Sjekk disse viktige punktene:
- Gjenværende batterigaranti: vanligvis 8 år eller 160 000 km, med minimum 70 % restkapasitet
- Nybilgaranti på resten av bilen: ofte 5 år eller 100 000 km, avhengig av hva som kommer først
- Norsk- eller utenlandsregistrert: bruktimporterte biler kan ha vesentlig dårligere garantibetingelser
- Servicehistorikk fulgt: manglende service kan ugyldiggjøre garantiene helt
Ta en titt under bilen og inspiser bunnplaten som beskytter batterikassen. Skader her kan være farlige og ekstremt dyre å reparere. Mindre bulker under én centimeter er normalt og akseptabelt, men større deformasjoner krever at et verksted sjekker om batteripakken er skadet. Sjekk også ladekontakt og ladekabler nøye for tegn til slitasje eller vannskader.
Et spesielt problem på brukte elbiler er rustne bremseskiver. Elbiler bruker regenerativ bremsing som gir strøm tilbake til batteriet, noe som betyr at de mekaniske bremsene brukes sjeldent. Det fører til at mange elbiler får rustproblemer på bremseskivene allerede etter få år.
Få profesjonell tilstandsrapport for å unngå problemer med bruktbilkjøpet
En EU-godkjenning forteller deg kun at bilen oppfyller minimumskravene for å kjøre på norske veier. Det er ikke det samme som en grundig teknisk gjennomgang. Mange av de mest kostbare feilene som slitte bremseskiver, problemer med bremserør, oljelekkasjer og feil ved hjuloppheng blir ikke fanget opp under en EU-kontroll.
En NAF-test eller tilsvarende verkstedkontroll gir deg en detaljert rapport om bilens tekniske tilstand. Testen koster vanligvis mellom 3000 og 5000 kr, avhengig av hvilken bil det er. Men denne investeringen kan spare deg for reparasjoner på titusener senere. Du bør velge tilleggskontroll av batteriet hvis du skal kjøpe brukt elbil.
Verkstedet kan for eksempel sjekke følgende, avhengig av hvor du får bilen sjekket:
- Motor og drivverk: sjekk for lekkasjer, slitasje og unormal støy
- Bremsesystem: måling av bremseskiver, sjelengerør, slitasje på bremser
- Understell og hjuloppheng: kontroll av alle ledd, foringer og fjæringselementer
- Elektronikk og elektriske systemer: full gjennomgang av alle funksjoner og feilkoder
- Karosseri: rust, skader og lakkkvalitet
Hvis selger nekter å la deg ta bilen på en test før kjøp, så bør alle varsellampene dine begynne å blinke. En selger som har tiltro til sin egen bil vil ikke ha problemer med at du får den sjekket. De som vegrer seg kan derimot ha noe å skjule. Ta det som et tegn på at du bør heller velge en annen bil.
Sjekk servicehistorikken før du kjøper bruktbil
Et komplett og stemplet servicehefte er kanskje det beste beviset du kan få på at bilen er godt vedlikeholdt. Manglende service er ikke både bekymringsverdig for driften, i tillegg til at eksisterende garantier kan være ugyldige. Produsenter krever at du følger angitte serviceintervaller for at garantien skal gjelde.
Be om å se hele verkstedshistorikken, ikke bare serviceheftet. Du må vite om det har vært utført større bilreparasjoner. Har bilen fått skiftet clutch eller andre dyre komponenter? Det kan være både positivt (det er gjort) og negativt (hvorfor måtte det gjøres så tidlig?). Spør selger om bilen har vært i kollisjon eller hatt større skader.
Sjekk også at kilometerstand stemmer overens med bilens alder og tilstand. En bil fra 2018 som bare har gått 30 000 km kan virke fristende, men unormalt lav kilometerstand kan også være et tegn på at bilen har stått mye stille. Biler trenger å brukes jevnlig for å holde seg i god stand fordi gummideler tørker ut og mekaniske deler setter seg fast.
Ikke minst, så må du sjekke om det er registrert heftelser på bilen i Brønnøysundregisteret. En heftelse betyr at selger deler eierskapet med en bank eller kreditor. I verste fall kan du risikere å miste bilen hvis selgers gjeld ikke er betalt, selv om du har betalt full pris.
Hvordan unngå bomkjøp når du kjøper bil fra forhandler
| Rettighet | Kjøp fra forhandler | Kjøp fra privatperson |
| Reklamasjonsfrist | 5 år | 2 år |
| Bevisbyrde på feil (første periode) | Forhandler i 2 år | Kjøper selv (ingen minimum) |
| “Som den er”-forbehold | Ikke tillatt | Tillatt, men ikke absolutt |
| Garanti på app/digitale tjenester | Følger bilen | Ikke regulert |
| Utbedringsforsøk | 1 forsøk (kan få flere hvis rimelig) | 2 forsøk |
Fra og med 1. januar 2024 ble forbrukerkjøpsloven kraftig styrket til fordel for deg som bilkjøper. Den største endringen er at forhandlere ikke lenger kan fraskrive seg ansvar ved å selge biler “som den er”. Forhandleren må nå opplyse spesifikt om alle kjente feil og mangler ved bilen.
En annen viktig forbedring er at feil som oppdages innen to år etter kjøpet nå antas å ha vært der når du kjøpte bilen. Tidligere var denne perioden bare seks måneder. Dette betyr at det er forhandleren — ikke du — som må bevise at feilen oppsto etter salget hvis det dukker opp problemer i løpet av de to første årene.
Slik bruker du de nye reglene til din fordel:
- Dokumenter alt skriftlig: Få alle opplysninger om bilens tilstand ned på papir i kjøpekontrakten, ikke stol på muntlige løfter
- Reklamér raskt ved feil: Selv om du har to år med bevisbyrde på forhandler, bør du gi beskjed så snart du oppdager problemer
- Sjekk appens funksjoner: Test at bilens digitale tjenester fungerer under prøvekjøringen, ettersom dette nå regnes som en del av kjøpet
Forhandleren får dessuten bare ett forsøk på å rette feilen, mot tidligere to forsøk. Hvis reparasjonen ikke løser problemet første gang, har du rett til prisavslag eller å heve kjøpet. I tillegg er det forhandleren som må dekke kostnadene for å returnere bilen ved heving, noe som tidligere ofte førte til uenigheter.
Hvordan unngå bomkjøp når du kjøper bil fra en privatperson
Merk deg at de forbedrede rettighetene bare gjelder ved kjøp fra forhandler. Privatselgere kan fortsatt bruke det beryktede som den er-forbeholdet i kjøpekontrakten. Men forbeholdet er ikke et “Kom deg ut av fengsel”-kort for bilselgere. Hvis selger bevisst har holdt tilbake viktig informasjon eller direkte løyet om bilens tilstand, har du fortsatt rett til å reklamere.
Den relative fristen for å rette reklamasjonskrav gjelder for både privat kjøp og ved kjøp fra forhandler. Du reklamere “innen rimelig tid” etter at du oppdaget feilen. Men det er likevel noen viktige forskjeller:
- Kjøp fra forhandler: minst 2 måneders frist til å reklamere etter du oppdaget feilen
- Kjøp fra privatperson: ingen minstefrist, “rimelig tid” kan være kort for åpenbare feil
- Den absolutte fristen: 5 år hos forhandler, 2 år ved privat kjøp
En grundig kjøpekontrakt er dermed ekstra viktig ved privat salg. Få alt det som selger forteller deg om bilens tilstand ned på papiret. Har selger sagt at bilen “aldri har hatt problemer” eller at “alle servicer er fulgt”? Dokumenter det skriftlig. Kontrakten beskytter deg hvis det viser seg at påstandene ikke stemmer.
Skriv en grundig kjøpekontrakt for bil
En av de største feilene du kan gjøre er å ikke skrive kjøpekontrakt – da kan drømmebilen fort bli et bomkjøp. Det kan nemlig bli ord mot ord hvis det oppstår uenighet om hva som ble avtalt og dere ikke har en kontrakt. Kontrakten bør inneholde all relevant informasjon om bilens tilstand.
Vær spesifikk og konkret. Du bør unngå vage uttrykk som “god stand”, “strøken” eller “går som en klokke”. Hva betyr egentlig “god stand”? For deg kan det bety ingen feil, mens selger kanskje mener “ok for alderen”. Skriv heller at “bilen har ingen kjente mekaniske feil, all elektronikk fungerer og det er ingen rust på synlige steder”.
Alt dere har avtalt muntlig må ned på papiret. Har selger lovet at sommerdekk følger med? Skriv det ned. Skal de skifte bremseskiver før levering? Dokumenter det. Skal bilen EU-godkjennes før overlevering? Få det skriftlig. NAFs digitale kjøpekontrakt er en trygg mal som du kan bruke, der alle viktige punkter er dekket.
Pass på at kontrakten inneholder denne informasjonen:
- Selger og kjøpers kontaktinformasjon
- Bilens registreringsnummer, merke, modell og årsmodell
- Nøyaktig kilometerstand ved salg
- Kjøpesum og betalingsmåte
- Alle kjente feil og mangler ved bilen
- Utstyr som følger med (ekstra dekk, hengerfeste, ladekabler)
Vi anbefaler sterkt å bruke Vipps eierskifte hvis mulig, dersom du skal kjøpe bil av privatperson. Da skjer både betaling og eierskifteregistrering samtidig, noe som beskytter begge parter mot svindel. Du slipper bekymringen for om selger faktisk overfører eierskap etter at du har betalt. Selger kan derimot føle seg trygg på at betalingen går gjennom før bilen skifter eier.
Konklusjon: Hvordan unngå bomkjøp når du kjøper bruktbil
Forskjellen mellom et vellykket bilkjøp og et kostbart bomkjøp handler sjelden om flaks. Du må gjøre leksene dine før du signerer kontrakten. Vi anbefaler at du leser deg opp på bilmodellen, tar en grundig inspeksjon og får en profesjonell tilstandsrapport.
En billig bil kan fort bli et dyrt bomkjøp. En bil til 150 000 kr som krever 40 000 kr i reparasjoner første halvår er ingen god deal. Velg heller en litt dyrere bil med dokumentert servicehistorikk og gjeldende garantier. Da sover du bedre om natten.Har du kjøpt en bil med alvorlige feil og mangler? Saga Advokatfirma tilbyr gratis vurdering av saken din. Vi har lang erfaring med bilsaker og sjekker også om bilforsikringen din dekker deler av advokatkostnadene. Overraskende mange kan faktisk bruke forsikringens rettshjelpdekning, uten å vite om det. Ta kontakt med oss i dag for å få en uforpliktende gjennomgang av bilsaken din.
